Wednesday, 5 September 2018

Analisis Kadar Duti Eksais dan Implikasinya di Republik Filipina


1.0 PENGENALAN
Cukai merupakan harta atau wang yang perlu dibayar oleh golongan rumah tangga serta firma kepada pihak kerajaan.Cukai adalah komponen paling utama kepada sumber pendapatan kerajaan.Merujuk kepada aliran sesuatu pusingan hasil pendapatan negara, cukai ialah bocoran, hal ini kerana, sekiranya sektor sesebuah rumah tangga dicukai maka pendapatan isi rumah tidak diterima oleh sesebuah firma kerana hasil tersebut tidak dibelanjakan.Untuk pihak firma, jika mereka dicukai, maka separuh daripada pendapatannya tidak dilaburkan serta mengurangkan pendapatan untuk faktor-faktor pengeluaran (Haslinda, 2012).
Terdapat pelbagai jenis cukai yang dikenakan oleh pihak kerajaan antaranya ialah cukai pendapatan iaitu cukai langsung yang dikenakan terhadap pendapatan individu. Terdapat juga cukai-cukai yang lain seperti cukai import dan eksport, cukai barang dan perkhidmatan, cukai eksais, cukai harta dan cukai keuntungan syarikat. Cukai yang dikenakan akan menjadi hasil kerajaan untuk melakukan pembangunan dan kebajikan sosial rakyat di sesebuah negara. Cukai yang dikenakan mempunyai kadar tertentu dan akan berubah dari masa ke masa.
Sehubungan dengan itu, tugasan ini akan memilih cukai eksais sebagai cukai yang akan dianalisis. Negara Filipina telah dipilih sebagai negara yang akan dikaji. Tugasan ini juga akan membincangkan tentang tujuan cukai eksais yang dikenakan terhadap barang-barang tertentu dan klasifikasi cukai. Seterusnya, tugasan ini akan melihat kesan cukai yang dikenakan kepada rakyat sama ada menjurus kepada aspek positif dan negatif. Terakhir, tugasan ini akan melihat kepada pencapaian umum yang telah dicapai oleh negara yang dikaji.
2.0 LATAR BELAKANG
Filipina merupakan sebuah negara yang makmur di Asia Tenggaraselepas Jepun pada tahun 1960an. Pada dekad tersebut, Filipina sebenarnya mempunyai potensi menjadi salah satu kekuatan utama ekonomi di Asia.

2.1  Geografi
Manila merupakan ibu Negara atau turut dikenali sebagai Queezon City.  Keluasan Filipina adalah sekitar 186.370,47 km2 dengan wilayah perairan seluas 1.830 km2. Filipina terletak di wilayah Asia Tenggara yang diapit laut Filipina dan LautCina Selatan dan disebelah timur bersempadan dengan Vietnam (Sugiharyanto, 2007). Keadaan geografi Filipina hamper keseluruhan dihampari kawasan pergunungan danpesisir yang landai dan sempit.Titik terendah negara ini terletak di laut Filipina pada kedalaman 0 m manakala titik tertinggi terletak di gunung Apo pada ketinggian 2.954 m.  Filipina terdiri daripada 7100 pulau yang terhampar dari utara keselatan dan timur ke barat. Antara pulau yang besar di negara ini adalah Pulau Luzon, Pulau Mindanao, Pulau  Mindoro, Pulau bohol, Pulau Palawan, dan Pulau Cebu.
Pada umumnya iklim di Filipina adalaht ropika iaitu sama dengan Malaysia. Namun begitu, kedudukan geografi Filipina yang bergunung-ganang dan menyebabkan negara ini sering dilandabencana alam. Ribut taufan antara bencana yang paling banyak melanda negara ini dengan kekerapan sebanyak lima keenam  kali setahun. Selain itu, bencana lain yang terpaksa dihadapi oleh Filipina adalah gempa bumi, gelongsoran tanah dan letusan gunung berapi. Suhu udara di Negara ini adalah pada anggaran 24-30 darjah celcius manakala taburan hujan turun antara 1.275 mm – 4.000 mm  setahun.

2.2 Demografi
Filipina berada pada rangking ke-12 dunia dengan jumlah penduduk seramai 100,981,437 penduduk pada tahun 2015. Dua per tiga daripada keseluruhan penduduk tinggal di Pulau Luzon dan Manila menjadikan jumlah tersebut berada pada turutan ke-11 dalam jumlah penduduk yang tinggal di kawasan metropolitan. Majoriti penduduk Filipina iaitu sebanyak 92 peratus menganut agama Kristian. Sebanyak 5.6 peratus daripada keseluruhan penduduk menganuti agama Islam  menjadikan Islam agama kedua terbesar yang dianuti di Negara ini. Kebanyakan Muslim Filipina tinggal di kawasan pulau iaitu Mindanao, Pahlawan dan Kepulauan Sulu atau wilayah  yang  lebih dikenali sebagai Wilayah Bangsamoro.
Orang-orang Filipina dikenali dengan nama Filipino yang berasal dari Taiwan dan bercampur dengan orang-orang Tiongkak Selatan, PolinesiadanSepanyol/Amerika. Orang Filipono terbahagi kepada 12 kelompok etnolinguistik dengan kumpulan yang terbesar adalah Tagalog, Cebuano, dan Ilocano. Penduduk asli Filipina adalah suku kaum Aeta, namun kaum ini sudah mengalami kemerosotan populasi sehinggatinggal sekitar 30 ribu orang pada tahun 2015. Bagi aspek pertuturan dan bahasa, Filipina mengamalkan Tagalog sebagai Bahasa Rasmi atauBahasa Kebangsaan selain Bahasa Inggeris.   

2.3 Sistem Kerajaan
Filipina mengamalkan bentuk pemerintahan kesatuan (unitary),iaitu sebuah negara yang merdeka dan berdaulat. Hanya satu badan yang mempunyai kuasa memerintah iaitu di peringkat kerajaan pusat keseluruh daerah-daerah di seluruh negara.
Presiden Filipina merupakan ketua kerajaan, ketua Negara dan panglima besar bagi angkatan tentera.Presiden akan dipilih melalui undian popular pada setiap enam tahun dan bebas untuk melantik dan mengetuai kabinet sendiri. Kongres dwidewan Filipina terdiri daripada Dewan Perwakilan Filipina(House of Representatives) dan Senat (Senate) .Kongres dwi dewan merupakan Parlimen atautempat yang menggubal undang-undang yang terdiri dari dua dewan di mana setiap dewan mempunyai ahli dan cara pemilihannya yang tersendiri. Anggota dua dewan yang disebut tadi di pilih oleh pengundi. Sebanyak 24 senator yang akan mentadbir dan menjawat jawatan selama enamtahun di Senat manakala Dewan Perwakilan Filipina terdiri dari tidak lebih dari 250 anggota kongres selama 3 tahun. Kuasa kehakiman terletak di bawah Mahkamah Agung. Mahkamah Agung diketuai oleh KetuaMahkamahAgungdan 14 Hakim Agung dan semuanya dilantik oleh Presiden berdasarkan pencalonan Majlis Kehakiman dan Peguam.

2.4 Sistem Agihan Kuasa Cukai
Sistem agihan cukai di Filipina dikutipoleh Bureau of Internal Revenue (BIR) iaitu sebuah jabatan yang menguruskan hasilcukai kerajaan Filipina. Terdapat agensi-agensi dibawah  BIR yang telahditubuhkan bagi membantu jabatan ini memungut hasil cukai. Secara keseluruhan, cukai dikutip oleh kerajaan pusat. Antaranya ialah cukai tanah, cukai pendapatan individu, cukai pendapatan korporat, cukai eksais dan lain-lain.

Jadual 1: Senarai bidang kuasa cukai di Filipina
Senarai Cukai                                        Kerajaan Pusat                         Kerajaan Tempatan
Cukai Pendapatan Individu                              /
Cukai Korporat                                                /
Duti Eksais                                                      /
Cukai setem                                                     /
Cukai Derma (Donor’s Tax)                           /
Cukai Tanah (Estate Tax)                               /
CukaiPeratusan(Percentage Tax)                    /
Cukai Nilai Ditambah (Added Value Tax)      /
Sumber: Bureau of Internal Revenue (2017)

3.0 ANALISIS CUKAI
            Pada bab ini, ia akan melihat kepada definisi cukai eksais, tujuan cukai, klasifikasi cukai, kadar bayaran cukai yang dikenakan terhadap produk yang dikenakan cukai eksais dan prinsip-prinsip cukai.

3.1 Definisi Cukai Eksais
Cukai eksais adalah cukai yang dikenakan ke atas pengeluaran, penjualan atau penggunaan komoditi di sesebuah negara.Cukai eksais juga merupakan cukai yang dikenakan ke atas barang-barang tertentu yang diimport ke sesebuah negara atau di kilangkan di sesebuah negara.

3.1.1 Definisi Operasi
Tugasan ini akan membincangkan konsep cukai eksais dalam perspektif Negara Filipina. Antara cukai eksais yang dikenakan di negara Filipina ialah seperti Produk alkohol, rokok, produk tembakau, petroleum, produk mineral dan automobil serta kenderaan bermotor. Cukai eksais dikenakan kepada individu atau pengimport yang melakukan urus niaga jual beli barang di negara tersebut. Cukai ini dikenakan dalam nilai yang berbeza bagi setiap barang. Misalnya terdapat barangan yang dikenakan cukai secara khusus iaitu berdasarkan kuantiti barangan import. Terdapat juga barang yang dikenakan cukai secara  Ad Volorem iaitu berdasarkan harga barang import (Bureau of Internal Revenue, 2017).  

3.2 Tujuan Percukaian
            Tujuan cukai dikenakan adalah untuk meningkatkan pendapatan kerajaan.Pengutipan cukai dilakukan oleh kerajaan untuk menambah hasil kerajaan dan untuk digunakan menyediakan perkhidmatan sosial kepada masyarakat serta melakukan pembangunan di dalam sesebuah negara. Kerajaan mempunyai sasaran setiap tahun untuk memungut hasil cukai dan sasaran tersebut kebanyakkanya dapat dicapai contohnya kerajaan Filipina berjaya mencapai sasaran pengutipan cukai pada tahun 2015 iaitu sebanyak Philipines In Pesos (PHP) 158,319.21 Million dan sasaran kutipan yang ingin dicapai pada tahun tersebut ialah sebanyak PHP 140,438.00 Million (Bureau of Internal Revenue, 2017) . Sehubungan dengan itu, ini menunjukkan bahawa kerajaan mempunyai keberkesanan pentadbiran dalam memungut cukai di negara tersebut.Oleh itu, pungutan cukai adalah sangat penting bagi kerajaan sesebuah negara sebagai dana untuk
menyediakan perkhidmatan kepada masyarakat dan dapat menjalankan projek-projek mega seperti pembinaan kereta api, jalan raya, jambatan yang menghubungkan kawasan Bandar dan pendalaman, landasan kapal terbang, Institusi pendidikan dan sebagainya.
            Seterusnya, cukai eksais dikenakan adalah bertujuan untuk mengubah gelagat pengguna. Cukai eksais yang dikenakan oleh pihak kerajaan meliputi barang-barang tertentu yang boleh membawa kesan negatif terhadap masyarakat secara amnya. Antara barangan yang dikenakan ialah produk alkohol, rokok, tembakau,petroleum dan sebagainya. Barang-barang ini jika tiada kawalan oleh pihak kerajaan akan member kesan buruk kepada masyarakat seperti penyakit akibat merokok manakala alkohol boleh menyebabkan kadar kemalangan meningkat akibat memandu ketika mabuk.Oleh itu, kerajaan wajib mengenakan cukai eksais bagi menambah pendapatan, menjaga kesihatan dan ketenteraman awam.

3.3 KLASIFIKASI CUKAI
Klasifikasi atau pengelasan cukai dibuat berdasarkan tiga kategori, iaitu teknik atau kaedah pembayaran cukai, asas cukai, dan struktur kadar cukai. Di Filipina, cukai dikategorikan kepada dua kategori asas, iaitu cukai kebangsaan dan cukai tempatan. Cukai eksais termasuk dalam cukai kebangsaan. Cukai kebangsaan dibayar kepada kerajaan melalui Bureau of Internal Revenue (BIR), di mana sistem percukaian National Internal Revenue Code 1997atau Republic Act No. 8424, atau dikenali sebagai Tax Reform Act 1997, seperti yang dipinda. Tariff import dan eksport yang dikenakan oleh Jabatan Kastam di bawah Republic Act No. 1937 atau dikenali sebagai  Tariff and Customs Code of the Philippines(seperti yang dipinda) juga boleh dianggap sebagai cukai kebangsaan.

3.3.1 Teknik Percukaian
Namun, dalam konteks teknik atau kaedah pembayaran cukai, cukai eksais di Filipina adalah sejenis cukai tidak langsung. Dalam menilai sama ada cukai tersebut cukai langsung atau tidak langsung, ianya harus dilihat sama ada bebanan cukai tersebut boleh dipindahkan kepada pihak lain ataupun tidak, iaitu dengan menilai insiden cukai. Dalam insiden cukai, terdapat insiden undang-undang dan insidenekonomi. Insiden undang-undang merujuk kepada pihak yang bertanggungjawab untuk menyampaikan cukai kepada kerajaan manakala insiden ekonomi ialah pihak yang menanggung kesan atau kerugian akibat daripada sesuatu cukai. Bagi cukai eksais, bebanan cukai yang ditanggung oleh pengimport boleh dipindahkan kepada pihak ketiga dengan cara menaikkan harga jualan kepada pengguna. Jadi, apabila insiden ekonomi tidak sama dengan insiden undang-undang, cukai eksais dikategorikan sebagai cukai tidak langsung. Sebagai contoh, seorang pengguna membeli rokok dengan harga yang telah dikenakan cukai, pengguna tersebut tidak membayar secara langsung duti eksais tersebut kepada kastam.

3.3.2 Asas Percukaian
Asas cukai adalah item atau aktiviti ekonomi yang dinilai untuk menentukan nilai atau tanggungan cukai. Asas cukai bagi duti eksais adalah urusvniaga, iaitu penentuan cukai yang dikenakan dibuat berdasarkan urus niaga jual beli yang dijalankan. Duti eksais hanya dikenakan pada pihak yang melakukan urusniaga yang merentasi sempadan, nilainya ditentukan melalui pengkelasan dua jenis cukai iaitu cukai spesifik dan cukai ad valorem. Bagi cukai spesifik, jumlah cukai yang dikenakan adalah berdasarkan berat, kapasiti, isipadu atau mana-mana pengukuran unit fizikal yang lain. Nilai tanggungan cukai ad valorem pula ditentukan berdasarkan harga jualan atau nilai tertentu barang yang diimport dalam urusniaga yang berlaku.

3.3.3 Struktur Kadar Cukai
Struktur kadar cukai eksais yang dikenakan terhadap barang-barang import adalah tidak seragam, bergantung kepada jenis barang. Produk yang diimport diklasifikasikan mengikut kategori tertentu, iaitu produk alkohol (distilled spirits, wines, dan fermented liquors), produk tembakau (tembakau dan rokok), produk petroleum, produk automobile dan barang bukan keperluan, serta produk mineral.Struktur kadar cukai eksais bagi produk-produk ini melibatkan struktur proposional dan dan stuktur progresif sahaja. Secara amnya, tariff cukai yang ditentukan oleh kerajaan mengambilkira kesan produk-produk import tersebut terhadap kehidupan rakyatnya. Sekiranya dinilai secara tahunan (2013 hingga 2015), produk-produk yang mendatangkan kesan buruk terhadap kesihatan sepertialkohol dan tembakau, struktur cukainya akan menjadi progresif. Manakala untuk tempoh satu tahun, kebanyakan kadar cukai bagi produk yang dikenakan cukai eksais adalah bersifat proporsional, kecuali produk automobil yang kadarnya bersifat progresif.

3.4 TREND KADAR CUKAI EKSAIS
Dalam bahagian ini, tugasan ini akan menganalisis  trend bayaran cukai yang dikenakan oleh BIR terhadap barangan seperti minuman keras, arak, tembakau, rokok, curut, produk petroleum, mineral dan automobil serta kenderaan bermotor.

 3.4.1 Produk Minuman Keras
Salah satu produk yang dikenakan cukai eksais di Filipina ialah produk minuman keras. Terdapat dua jenis cukai yang dikenakan terhadap produk minuman keras iaitu secara Ad Valorem dan khusus.
Jadual 2: Bayaran Cukai Eksais Minuman Keras Tahun 2013-2017

Minuman keras                                     2014                     2015                      2017
Cukai Ad Valorem                                 15%                      20%                       20%
Berdasarkan harga
Runcit bersih dan
Tidak termasuk duti
Eksais dan cukai
Nilai tambah
Cukai Khusus-                                     PHP 20.00           PHP20.00                PHP 21.63
setiap liter  











   Sumber: Bureau of Internal Revenue (2017)

   PHP: Philippines in pesos 

Berdasarkan Jadual 2, menunjukkan kadar cukai Ad Velorem dan khusus yang dikenakan terhadap produk minuman keras dari tahun 2014-2017. Bayaran cukai Ad Velorem pada tahun 2014 ialah sebanyak 15 peratus dan pada tahun 2015, kadar cukai telah meningkat kepada 20 peratus, peningkatan sebanyak 5 peratus dari tahun 2014. Pada tahun 2017, bayarannya masih kekal pada  20 peratus. Seterusnya, bagi bayaran cukai khusus untuk produk minuman keras dari tahun 2014 dan 2015 ialah sebanyak PHP 20.00. Pada tahun 2017, bayaran cukai ini telah meningkat kepada PHP 21.63 peningkatan sebanyak PHP 1.63 daripada tahun sebelumnya iaitu pada tahun 2015.

3.4.2 Produk Arak Dan Minuman Keras
Cukai eksais juga dikenakan terhadap produk arak dan minuman keras di negara Filipina. Bayaran Cukai yang dikenakan terhadap barangan tersebut menunjukkan perubahan setiap tahun mengikut jenis Arak dan Minuman Keras.

Jadual 3: Bayaran Cukai Eksais Bagi Produk Arak dan  Minuman Keras Tahun 2013-2015

Arak                                                    2013                      2014                          2015
Php 500.00 atau kurang                 PHP 250.00            PHP 260.00               PHP 270.40
Php 500.00 atau lebih                    PHP 700.00            PHP 728.00               PHP 757.12
Arak yang mengandungi                PHP 30.00              PHP 31.20                 PHP 32.45       4%  alcohol kebawah
Arak yang  mengandungi               PHP 60.00              PHP 62.40                 PHP 64.90           14% alcohol ke atas dan tidak                                                                                                      melebihi 25% alkohol
Minuman Keras
Php 50.60 ke bawah                       PHP 15.00              PHP 17.00                 PHP 19.00
Php 50.60 ke atas                           PHP 20.00               PHP 21.00                 PHP 22.00
Minuman keras yang                     PHP 28.00               PHP 29.12                  PHP 30.28         dibancuh dan dijual                                                                                                                     dikilang mikro atau syarikat                                                                                                        kecil seperti pub dan restoran
























  Sumber: Bureau of Internal Revenue (2017)

Berdasarkan jadual 3, menunjukkan bayaran cukai eksais terhadap produk Arak. Bagi produk Arak yang bernilai PHP 500.00 atau kurang, kadar cukai yang dikenakan terhadap produk tersebut meningkat setiap tahun. Pada tahun 2013, kadar cukai yang dikenakan ialah sebanyak Php 250.00 dan kadar ini telah meningkat kepada PHP 260.00 pada tahun 2014, peningkatan sebanyak PHP 10.00. Pada tahun 2015,  kadar cukai ini telah meningkat kepada PHP 270.40 daripada PHP 260.00 pada tahun 2014, peningkatan sebanyak PHP 10.40. Bagi produk arak yang berharga PHP 500.00 atau lebih pada tahun 2013 ialah PHP 700.00. Pada tahun 2014, bayaran ini telah meningkat kepada PHP 728.00, peningkatan sebanyak PHP 28.00. Pada tahun 2015, bayaran cukai eksais terhadap produk tersebut telah meningkat kepada PHP 757.12, meningkat sebanyak PHP 29.12 daripada PHP 728.00 pada tahun 2014. Seterusnya, bagi produk Arak yang mengadungi 14 peratus alkohol dan ke bawah cukai yang dikenakan terhadap produk ini pada tahun 2013 ialah sebanyak PHP 30.00. Pada tahun 2014, ia telah meningkat kepada PHP 31.20, peningkatan sebanyak PHP 1.20 daripada tahun 2013. Pada tahun 2015, bayaran cukai terhadap Arak yang mengandungi 14 peratus alkohol ke bawah telah meningkat kepada PHP 32.45, peningkatan sebanyak PHP 1.25 daripada tahun 2014. Bagi produk Arak yang mengandungi 14 peratus alkohol ke atas dan tidak melebihi 25 peratus alkohol bayaran cukai eksais yang dikenakan pada tahun 2013 ialah sebanyak PHP 60.00. Jumlah ini telah meningkat kepada PHP 62.40 pada tahun 2014, peningkatan sebanyak PHP 2.40. Pada tahun 2015, bayarannya telah meningkat kepada PHP 64.90, meningkat sebanyak PHP 2.50 daripada tahun 2014.

Berdasarkan  jadual 3, menunjukkan bayaran cukai eksais yang dikenakan terhadap jenis-jenis minuman keras dari tahun 2013 hingga 2015. Bagi minuman keras yang berharga PHP 50.60 ke bawah, cukai yang dikenakan terhadap barangan tersebut pada tahun 2013 ialah sebanyak PHP 15.00 dan jumlah ini telah meningkat kepada PHP 17.00  pada tahun 2014, meningkat sebanyak PHP 2.00. Pada tahun 2015, bayaran cukai telah meningkat kepada PHP 19.00 daripada PHP 17.00 pada tahun 2014, peningkatan sebanyak PHP 2.00. Seterusnya, bayaran cukai eksais bagi minuman keras yang berharga PHP 50.60 ke atas pada tahun 2013 ialah sebanyak PHP 20.00. Pada tahun 2014, bayaran cukai telah meningkat kepada PHP 21.00, kenaikan sebanyak Php 1.00. Pada tahun 2015, bayaran cukai telah meningkat kepada PHP 22.00, meningkat sebanyak PHP 1.00. Bagi minuman keras yang dibancuh dan dijual di kilang mikro atau syarikat kecil seperti pub dan restoran kadar cukai yang dikenakan pada tahun 2013 iaitu sebanyak PHP 28.00 dan nilai ini telah meningkat kepada PHP 29.12 pada tahun 2014, peningkatan sebanyak PHP 1.12. Pada tahun 2015, bayaran cukai telah meningkat kepada PHP 30.28 daripada PHP 29.12 pada tahun 2014, peningkatan sebanyak PHP 1.16.

3.4.3 Produk Tembakau
 Produk tembakau merupakan produk yang dikategorikan sebagai produk yang dikenakan cukai eksais. Cukai yang dikenakan terhadap produk tembakau adalah  berdasarkan setiap Kilogram.

    Jadual 4: Bayaran cukai eksais terhadap produk tembakau 2013-2015

ProdukTembakau,                     2013                        2014                           2015
(Setiap Kilogram)         

Tembakau yang dipintal         PHP 1.75                 PHP 1.82                PHP 1.89            dengan tangan atau                                                                                                        apa-apa cara lain selain                                                                                                     cara pegeringan dan                                                                                                     pengawetan

Tembakau yang                      PHP 1.75                  PHP 1.82                  PHP 1.89
Disediakan tanpa
Menggunakan mesin
Atau alat tanpa ditekan
Atau dipanaskan

Potongan, ketipan,                 PHP 1.75                   PHP 1.82                  PHP 1.89
Sapuan tembakau















     Sumber: diubahsuai daripada  Bureau of Internal Revenue (2017)

Berdasarkan Jadual 4, menunjukkan bayaran cukai eksais yang dikenakan terhadap produk tembakau bagi tahun 2013 hingga 2015. Bagi tembakau yang dipintal dengan tangan atau apa-apa cara lain selain cara pegeringan dan pengawetan kadar cukai yang dikenakan pada tahun 2013 ialah sebanyak PHP 1.75. Pada tahun 2014, bayaran cukai telah meningkat kepada PHP 1.82, peningkatan sebanyak PHP 0.07. Pada tahun 2015, kadar cukai bagi produk tembakau ini telah meningkat kepada PHP 1.89 daripada PHP 1.82 pada tahun 2014, meningkat sebanyak PHP 0.07. Seterusnya, untuk produk tembakau yang disediakan tanpa menggunakan mesin atau alat tanpa ditekan atau dipanaskan bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 2013 ialah sebanyak PHP 1.75. Pada tahun 2014, bayaran cukai ini telah meningkat kepada PHP 1.82, peningkatan sebanyak PHP 0.07. Pada tahun 2015, bayaran cukai telah meningkat kepada PHP 1.89 daripada PHP 1.82 pada tahun 2014, meningkat sebanyak PHP 0.07. Seterusnya, untuk produk potongan, ketipan, sapuan tembakau bayaran cukai yang dikenakan ialah sebanyak PHP 1.75 pada tahun 2013. Pada tahun 2014 bayaran cukai ini telah meningkat kepada PHP 1.82 meningkat sebanyak 0.07. Pada tahun 2015, bayran cukai ini telah menunjukkan peningkatan kepada PHP 1.89 daripada PHP 1.82 pada tahun 2014, meningkat sebanyak PHP 0.07.

3.4.4 Produk Curut
Produk curut merupakan salah satu produk yang dikenakan cukai eksais. Terdapat dua jenis bayara cukai yang dikenakan ke atas produk tersebut iaitu secara Ad Velorem dan khusus. Selain itu, bayaran cukai yang dikenakan berubah setiap tahun.

Jadual 5: Bayaran Cukai Eksais Bagi Produk Curut Tahun 2012-2014
Curut                                      2012                        2013                        2014
Cukai Ad velorem,                 10%                          20%                         20%
Berdasarkan Harga runcit  
bersih (tidak termasuk                                                                                                   cukai eksais dan cukai 
nilai tambah)
Cukai Khusus, Setiap          PHP 5.00                PHP 5.20                  PHP 5.41
Satu curut                                     
Sumber: diubahsuai daripada Bureau of Internal Revenue (2017)
    
Berdasarkan  Jadual 5,  menunjukkan kadar cukai Ad Velorem bagi produk curut dari tahun 2012 hingga 2014. Pada tahun 2012, cukai yang dikenakan sebanyak 10 peratus. Pada tahun 2013 dan 2014 cukai yang dikenakan adalah sama iaitu sebanyak 20 peratus , peningkatan sebanyak 10 peratus daripada tahun 2012. Seterusnya, bagi bayaran  cukai khusus bagi produk curut tahun 2012 ialah sebanyak PHP 5.00. Pada tahun 2013, bayaran yang dikenakan telah meningkat kepada PHP 5.20, peningkatan sebanyak PHP 0.20 daripada tahun 2013. Pada tahun 2014, bayaran cukai yang telah meningkat kepada PHP 5.41, peningkatan sebanyak PHP 0.21 daripada tahun 2013.  

3.4.5 Produk Rokok
           Bayaran cukai eksais turut dikenakan terhadap produk rokok yang dikira berdasarkan setiap pek rokok yang dijual. Bayaran cukai yang dikenakan terhadap produk rokok menunjukkan peningkatan setiap tahun.

Jadual 6: Bayaran cukai eksais bagi produk rokok tahun  2013-2015
Rokok, setiap pek                     2013                       2014                         2015

Rokok yang dibungkus          PHP 12.00              PHP 15.00               PHP 18.00
Menggunakan tangan

Rokok yang dibungkus               -                               -                                  -
Menggunakan mesin
Bagi setiap pek :
PHP 11.50 dan                        PHP 12.00               PHP 17.00               PHP 21.00
Kebawah
PHP 11.50 dan                        PHP 25.00               PHP 27.00              PHP 28.00
keatas
Sumber: diubahsuai daripada Bureau of Internal Revenue (2017)

Berdasarkan kepada Jadual 6, menunjukkan bayaran cukai yang dikenakan terhadap produk rokok. Bagi rokok yang dibungkus menggunakan tangan, bayaran cukai eksais yang dikenakan pada 2013 ialah sebanyak PHP 12.00. Pada tahun 2014, bayaran cukai yang dikenakan terhadap rokok yang dibungkus menggunakan tangan telah meningkat kepada PHP 15.00, peningkatan sebanyak PHP 3.00. Pada tahun 2015, bayaran cukai masih menunjukkan peningkatan iaitu sebanyak PHP 18.00 daripada PHP 15.00 pada tahun 2014, meningkat sebanyak PHP 3.00. Seterusnya, bagi produk rokok yang dibungkus menggunakan mesin bagi setiap pek yang berharga PHP 11.50 dan ke bawah bayaran cukai eksais yang dikenakan pada tahun 2013 ialah sebanyak PHP 12.00. Pada tahun 2014, bayaran cukai telah meningkat kepada PHP 17.00 daripada PHP 12.00 pada tahun 2013, peningkatan sebanyak PHP 5.00. Pada tahun 2015, bayaran cukai telah meningkat kepada PHP 21.00 daripada PHP 17.00 pada tahun 2014, peningkatan sebanyak PHP 4.00. Seterusnya, bagi produk rokok yang dibungkus menggunakan mesin bagi setiap pek yang bernilai PHP 11.50 dan ke atas bayaran cukai eksais yang dikenakan pada tahun 2013 ialah sebanyak PHP 25.00. Pada tahun 2014, bayaran cukai eksais telah meningkat kepada PHP 27.00 daripada PHP 25.00, peningkatan sebanyak PHP 2.00. Pada tahun 2015, bayaran cukai terhadap produk rokok yang dibungkus menggunakan mesin bagi setiap pek yang bernilai PHP 11.50 dan ke atas telah meningkat kepada PHP 28.00 daripada PHP 27.00 pada tahun 2014, peningkatan sebanyak PHP 1.00.

3.4.6 Produk Petroleum
Produk petroleum merupakan salah satu produk yang dikenakan cukai eksais di negara Filipina. Bayaran cukai yang dikenakan adalah berdasarkan setiap liter dan kilogram produk petroleum yang dibeli. Terdapat produk petroleum yang tidak menunjukkan perubahan dari segi bayaran cukai untuk setiap tahun seperti Petroleum mempunyai plumbum dan tidak mempunyai plumbum, minyak pelincir dan gris serta Asfalt.

Jadual 7: Bayaran Cukai Eksais Bagi Produk Petroleum Tahun 1990, 2012 Dan 2013
Petroleum (setiap liter)                                1990                     2012                     2013
Petro tanpa plumbum                               PHP 2.52             PHP 5.35              PHP 5.35
Petro mempunyai plumbum                     PHP 2.52             PHP 4.35              PHP 4.35
Diesel                                                       PHP 0.45              PHP 1.63             PHP 0.00
Minyak tanah                                           PHP 0.50              PHP 0.60              PHP 0.00
Minyak tanah yang                                  PHP 2.38              PHP 3.67              PHP 3.67
Digunakan oleh
Penerbangan
Minyak pelincir dan gris                         PHP 4.50               PHP 4.50              PHP 4.50
Naphtha                                                   PHP 2.28               PHP 4.80              PHP 4.35
Gas cecair petroleum                               PHP 0.05              PHP 0.05              PHP 0.00
Minyak bahan bakar                                PHP 0.00              PHP 0.30              PHP 0.00
Bunker
Wax dan petrolatum                                 PHP 4.50             PHP 3.50               PHP 3.50
(Sekilogram)
Asfalt (sekilogram)                                  PHP 0.56             PHP 0.56               PHP 0.56

Sumber: diubahsuai daripada Bureau of Internal Revenue (2017)

            Berdasarkan Jadual 7, menunjukkan bayaran cukai eksais terhadap produk petroleum. Bagi produk petro tanpa plumbum, bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 1990 adalah sebanyak PHP 2.52. Pada tahun 2012 dan 2013, bayaran cukai yang dikenakan ialah sebanyak PHP 5.35, peningkatan sebanyak PHP 2.83 daripada tahun 2012. Bagi produk petro yang mempunyai plumbum, bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 1990 ialah sebanyak PHP 2.52. Pada tahun 2012 dan 2013 bayaran cukai yang dikenakan ialah sebanyak PHP 4.35, peningkatan sebanyak PHP 1.83 daripada tahun 1990. Bayaran cukai bagi produk diesel pada tahun 1990 ialah sebanyak PHP 0.45. Jumlah ini telah meningkat kepada PHP 1.63 pada tahun 2012, peningkatan sebanyak PHP 1.18. Pada tahun 2013, tiada sebarang bayaran yang dikenakan terhadap produk diesel. Bayaran cukai bagi minyak tanah pada tahun 1990 ialah sebanyak PHP 0.50. Pada tahun 2012, bayaran cukai tersebut telah meningkat kepada PHP 0.60, peningkatan sebanyak PHP 0.10. Pada tahun 2013, tiada sebarang cukai terhadap produk diesel. Bayaran cukai bagi minyak tanah yang digunakan untuk tujuan penerbangan pada tahun 1990 ialah sebanyak PHP 2.38. Pada tahun 2012 dan 2013, bayaran cukai terhadap produk tersebut telah meningkat kepada PHP 3.67, peningkatan sebanyak PHP 1.29 daripada tahun 1990. Seterusnya, bagi produk minyak pelincir dan gris pada tahun 1990, 2012 dan 2013 bayaran cukai yang dikenakan ialah sebanyak PHP 4.50 dan bayaran ini tidak berubah sepanjang tahun. Bagi produk naphtha bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 1990 ialah sebanyak PHP 2.28. Pada tahun 2012, bayaran cukai tersebut telah meningkat kepada PHP 4.80, peningkatan sebanyak PHP 2.52 daripada tahun 1990. Pada tahun 2013, bayaran cukai terhadap produk naphtha telah menurun kepada PHP 4.35, penurunan sebanyak PHP 0.45 daripada PHP 4.80 pada tahun 2012. Seterusnya, bagi produk gas cecair petroleum bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 1990 dan 2012 ialah sebanyak PHP 0.05. Pada tahun 2013, bayaran cukai tersebut telah menurun kepada PHP 0.00 bermaksud tiada bayaran cukai yang dikenakan terhadap produk gas cecair petroleum. Bagi produk minyak bahan bakar bunker, bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 1990 dan 2012 ialah sebanyak PHP 0.30. Pada tahun 2013, tiada bayaran cukai yang dikenakan terhadap produk tersebut iaitu PHP 0.00. Seterusnya, bagi produk Wax dan Petrolatum bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 1990 ialah sebanyak PHP 4.50 sekilogram. Pada tahun 2012 dan 2013 jumlah bayaran cukai tersebut telah menurun kepada PHP 3.50, penurunan sebanyak PHP 1.00. Terakhir, bagi produk asfalt, bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 1990, 2012 dan 2013 ialah sebanyak PHP 0.56 untuk sekilogram dan jumlah bayaran cukai ke atas produk ini tidak menunjukkan sebarang perubahan sepanjang tahun.

3.4.7 Produk Mineral
Produk mineral merupakan produk yang turut dikenakan bayaran cukai eksais. Antara produk tersebut ialah arang batu dan kok, semua jenis produk mineral, mineral bukan logam dan sumber kuari, gas asli dan gas cecair, serta petroleum asli.

        Jadual 8: Bayaran Cukai Eksais Bagi Produk Mineral Tahun 2013-2015

JenisProduk                               2012                 2013                    2014
Arang batu dan kok               PHP 10.00          PHP 10.00         PHP 10.00
(setiap tan metrik)            
Semua produk mineral                1.5%                    2%                      2%
, mineral bukan logam
dan sumber kuari                                                                                                                                             
Gas asli dan gas cecair         PHP 0.05            PHP 0.00            PHP 0.00
Petroleum asli                           2%                       3%                      3%
             Sumber: diubahsuai daripada Bureau of Internal Revenue (2017)

Berdasarkan Jadual 8, menunjukkan bayaran cukai eksais bagi produk meineral dari tahun 2012 hingga 2014. Bagi produk Arang batu dan kok, pada tahun 2012, 2013 dan 2014, jumlah bayaran cukai tersebut adalah tetap iaitu sebanyak PHP 10.00. Seterusnya, bagi semua produk mineral, mineral bukan logam dan sumber kuari bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 2012 ialah sebanyak 1.5 peratus. Pada tahun 2013 dan 2014, bayaran cukai yang dikenakan telah meningkat kepada 2 peratus. peningkatan sebanyak 0.5 peratus daripada tahun 2012. Bagi semua produk Gas asli dan gas cecair, bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 2012 ialah sebanyak PHP 0.05. Pada tahun 2013 dan 2014, jumlah bayaran cukai tersebut telah menurun kepada PHP 0.00, ini bermaksud tiada bayaran cukai yang dikenakan terhadap produk tersebut untuk yang seterusnya. Terakhir, untuk produk petroleum asli, bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 2012 ialah sebanyak 2 peratus . Pada tahun 2013 dan 2014, bayaran cukai tersebut telah meningkat kepada 3 peratus , peningkatan sebanyak 1 peratus  daripada tahun 2012.

3.4.8 Produk Automobil Dan Kenderaan Bermotor
Produk automobil dan juga kenderaan bermotor adalah salah satu produk yang dikenakan bayaran cukai eksais di negara Filipina. Bayaran cukai dikenakan adalah berdasarkan kepada harga kenderaan tersebut. 
Jadual 9: Bayaran Cukai Eksais Yang Dikenakan Terhadap Produk Automobil Dan Kenderaan Bermotor 2002, 2003 Dan 2018

Bermula                        Sehingga                  2002                   2003                    2018
0 PHP                            600,000                     15%                    2%                       4%
PHP 600,001               PHP 1,100,000            35%                   20%                     40%
PHP 1,100,001            PHP 2,100,000           50%                   40%                     100%
PHP 2,100,001                 lebih                      100%                  60%                     200%
Sumber: diubahsuai daripada Bureau of Internal Revenue  (2017)


                 Berdasarkan Jadual 9, menunjukkan bayaran cukai eksais yang dikenakan terhadap produk automobil dan kenderaan bermotor pada tahun 2002, 2003 dan 2018. Bagi kenderaan yang berharga PHP 0 hingga PHP 600,000, bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 2002 ialah sebanyak 15 peratus . Pada tahun 2003, jumlah bayaran cukai tersebut telah menurun kepada 2 peratus, penurunan sebanyak 13 peratus  daripada tahun 2002. Pada tahun 2018, bayaran cukai telah meningkat kepada 4 peratus, peningkatan sebanyak 2 peratus . Seterusnya, bagi kenderaan yang berharga PHP 600,001 hingga PHP 1,100,000, jumlah bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 2012 ialah sebanyak 35 peratus . Pada tahun 2003, jumlah bayaran cukai tersebut telah menurun kepada 20 peratus, penurunan sebanyak 15 peratus . Pada tahun 2018, jumlah bayaran cukai tersebut meningkat kepada 40 peratus, peningkatan sebanyak 20 peratus . Bagi bayaran cukai untuk harga yang bermula daripada PHP 1,100,001 hingga PHP 2,100,000, bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 2002 sebanyak 50 peratus . Pada tahun 2003, jumlah bayaran cukai tersebut telah menurun kepada 40 peratus, penurunan sebanyak 10 peratus .  Pada tahun 2018, jumlah bayaran cukai tersebut telah meningkat kepada 100 peratus , peningkatan sebanyak 60 peratus daripada tahun 2003. Seterusnya, untuk kenderaan yang berharga PHP 2,100,001 dan lebih, bayaran cukai yang dikenakan pada tahun 2002 ialah sebanyak 100 peratus. Pada tahun 2003, jumlah bayaran cukai tersebut telah menurun kepada 60 peratus , penurunan sebanyak 40 peratus . Pada tahun 2018, bayaran cukai tersebut telah meningkat  kepada  200 peratus, peningkatan sebanyak 140 peratus daripada tahun 2003.

3.5 PRINSIP PERCUKAIAN
Sistem cukai yang baik dinilai berdasarkan beberapa prinsip asas percukaian. Sesebuah sistem cukai yang dikatakan berkesan apabila ianya memenuhi beberapa prinsip asas, seperti keupayaan menjana hasil, ekuiti, kecekapan ekonomi dan keberkesanan pentadbiran. Cukai eksais memenuhi prinsip ekuiti, ianya dilihat dari dua pendekatan iaitu teori faedah dan teori keupayaan membayar. Bagi kedua-dua teori ini, cukai eksais menggunakan kaedah ekuiti menegak di mana beban cukai yang dibayar berbeza antara individu.
Bagi teori faedah, jumlah cukai yang dibayar oleh pengguna akan bertambah sekiranya faedah yang diperoleh daripada barang yang dikenakan duti eksais bertambah. Contohnya, perokok tegar akan membayar lebih banyak cukai sekiranya mereka membeli lebih banyak rokok. Cukai yang dibayar dianggap sebagai kos terhadap faedah yang diterima daripada penggunaan produk yang dibeli. Bagi teori keupayaan membayar pula, individu yang mempunyai pendapatan dan kekayaan yang lebih tinggi mempunyai keupayaan membayar cukai yang tinggi. Sebagai contoh, seorang ahli perniagaan di Filipina membeli kereta Ferrari yang di import meskipun dikenakan duti eksais yang tinggi kerana beliau mempunyai kemampuan membayar yang tinggi.
            Pelaksanaan sesuatu sistem percukaian dikatakan cekap dan berkesan apabila ianya memcapai keberkesanan kos pentadbiran, iaitu kos pentadbiran untuk pelaksanan cukai lebih kecil berbanding jumlah kutipan cukai yang dapat dicapai. Sebagai contoh, di Filipina, Laporan Tahunan Bureau of Internal Revenue bagi tahun 2015 melaporkan kos operasi untuk pelaksanaan keseluruhan cukai bagi tahun tersebut adalah sebanyak 6.917 Billion Peso, manakala jumlah kutipan cukai eksais mencecah 158.32 Billion Peso. Kos operasi pentadbiran lebih kecil berbanding hasil kutipan cukai, bermaksud sistem pentadbiran cukai mencapai prinsip keberkesanan pentadbiran apabila kos sentiasa lebih kecil berbanding hasil.

4.0 ANALISIS IMPLIKASI DUTI EKSAIS
Cukai adalah merupakan suatu cara pihak kerajaan mengumpul hasil daripada individu, syarikat atau  badan  lain  untuk membiayai perbelanjaan negara seperti pembangunan sosio-ekonomi. Sistem kutipan cukai berbeza mengikut negara dan budaya serta berubah dari  masa kesemasa mengikut perubahan tahun.

 4.1 Masyarakat
Cukai eksais dikenakan kepada masyarkat untuk menyekat penggunaan barangan oleh sesetengah golongan masyarakat kerana barangan tersebut boleh menjejaskan kesihatan seperti rokok dan minuman keras.

4.1.1 Produk tembakau & rokok
Cukai eksais yang dikutip dari produk berbahaya seperti tembakau dan curut melonjak 20 peratus  pada tahun 2013 hingga 2015, berikutan pelaksanaan kadar cukai yang lebih tinggi pada 2015. Data daripada BIR menunjukkan bahawa kutipan cukai eksais daripada produk tembakau pada tahun 2013 sebanyak PHP 1.75 meningkat ke PHP 1.82 tahun 2014 dan meningkat  ke PHP 1.89 tahun 2015. Cukai eksais daripada produk  rokok juga turut meningkat dari tahun 2013 hingga 2015. Peningkatan cukai ini menambahkan belanjawan kerajaan. Selain itu, kadar cukai yang lebih tinggi diperkenalkan untuk mengurangkan penggunaan  produk berbahaya dan mempromosikan  kesihatan yang lebih baik kepada masyarakat di Filipina.
Filipina adalah salah  satu daripada pengguna tembakau  terbesar di Filipina itu sendiri iaitu di Wilayah Pasifik Barat dengan  lebih daripada 19 juta perokok. Oleh sebab itu, harga rokok di Filipina adalah antara yang paling rendah di dunia.Hampir 30 peratus orang Filipina menggunakan beberapa jenis produk tembakau. 47.7 peratus adalah pengguna lelaki manakala 9 peratus adalah pengguna wanita. Selain itu, Penggunaan tembakau dalam  kalangan belia memberikan masalah besar di Filipina kerana hampir 23 peratus daripada umur 13 hingga15 tahun menggunakan produk tembakau. Kadar penggunaan  tembakau yang tinggi menyumbang kepada bilangan kematian awal iaitu kira-kira 87,600 orang setiap tahun bersamaan  240 orang setiap hari dan kos penjagaan kesihatan yang tinggi. Oleh itu, harga tembakau yang lebih tinggi tidak menggalakkan belia untuk mula rokok dan menggalakkan perokok sedia ada untuk berhenti.

4.1.2 Produk Alkohol
Bayaran cukai eksais bagi produk alkohol jenis minuman keras adalah kekal 20 peratus dari tahun 2013 hingga 2015. Manakala, produk alkohol jenis arak  meningkat dari tahun 2013 hingga 2015. Peningkatan cukai ini menambahkan belanjawan kerajaan. Selain itu, peningkatan kadar bayaran cukai ini mengurangkan kadar jenayah dan meningkatkan kesihatan dalam kalangan penduduk di Filipina. Hal ini kerana, pengguna kurang membeli produk alkohol. Menurut Pia Ranada (2016), jumlah jenayah yang dilaporkan adalah semakin meningkat. Sebagai contoh pada tahun 2015, menurut Polis Negara Filipina (PNP) bilangan jenayah yang dilaporkan  meningkat sebanyak 46 peratus dalam tempoh 5 bulan pertama berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya. Trend yang sama diperhatikan  pada tahun 2014. Menjelang akhir 5 bulan pertama tahun  itu, insiden jenayah  meningkat sebanyak 18 peratus berbanding tahun 2013. Bagi 2014, jumlah jenayah  yang dilaporkan adalah 1.2 juta, meningkat daripada 1 juta pada tahun 2013. Pada tahun  2012, hanya 218,000 jenayah dilaporkan.

Jadual 10: Indeks jenayah pada tahun 2012-2015
Maklumat                                     2012                                    2013                             2014
Laporan Kes Jenayah                 217,812                             1,033,833                      1,161,188
Indeks Jenayah                          129,161                              457,944                           492,772
Kadar Jenayah                             226                                    1053                                 1,004
Sumber: diubahsuai dari Philippine Statistics Authority, (2015)

4.1.3 Bahan Petroleum
Kadar  kenaikan cukai eksais akan  menjadi beban kepada setiap pengguna dan isi rumah di Filipina. Contohnya, Pengangkutan awam  menggunakan diesel. Oleh kerana cukai ke atas diesel yang tinggi akan menyebabkan tambang pengangkutan awam tersebut menjadi lebih tinggi dan peningkatan kos terhadap kenderaan yang mengangkut barang, akan  menyebabkan harga jualan barang tersebut juga akan naik. Selain itu, setiap isi rumah akan  menggunakan gas masak atau minyak tanah untuk kegunaan harian. Apabila cukai terhadap gas masak naik, harga jualannya turut akan naik.
Selain itu, peningkatan kadar cukai ke atas petroleum  menyebabkan kenaikan harga petroleum, seterusnya menyebabkan pengurangan pencemaran udara dan kesesakan di jalan raya. Walaupun kadar bayaran kenaikan cukai terhadap petroleum tinggi, ekonomi Filipina akan terus meningkat.

4.1.4 Automobil dan Kenderaan Bermotor
Kesan terhadap automobil akibat daripada kenaikan kadar cukai eksais ialah harga kereta akan menjadi sangat mahal, dan syarikat-syarikat kereta perlu menyusun semula belanjawan mereka dan kemungkinan akan berlakunya penurunan pembelian kereta.
            Bagi pembeli perlu mendapatkan wang untuk membeli kereta baru, kereta lama mesti dijual terlebih dulu.Kerana kereta baru akan  lebih mahal tahun depan, kereta terpakai mungkin akan memberi harga yang lebih baik juga, terutama bagi mereka yang tidak mampu membeli kereta baru lagi. Beberapa impak yang akan diberikan kepada penjualan kereta iaitu contohnya,sebuah kereta berhargaPHP 600,000. Sekiranya kerajaan menambah cukai eksais yang dicadangkan, kenaikan  tersebut  adalah  kira-kira PHP 60,000 hingga P80,000. Jadi,pembeli yang mempunyai anggaran P600,000  akan  membuat pilihan untuk membeli kereta terpakai.
Selain itu, Cukai eksais terikat untuk menaikkan harga kereta. Jika harga kereta menjadi lebih mahal, pelanggan  yang  memerlukan kereta akan memilih model yang mereka mampu, atau model yang  mahal tetapi mendapat pinjaman daripada bank. Oleh kerana cukai yang dikenakan terhadap kereta, bank-bank yang menyediakan pinjaman untuk memudahkan pembeli membeli kereta telah  meningkat.

4.1.5  Bahan  Mineral
Filipina merupakan Negara kelima paling kaya mineral di dunia. Kira-kira 30 juta hektar kawasan tanah di Negara ini dianggap sebagai kawasan yang mungkin ada untuk mineral metalik. Aktiviti perlombongan untuk mendapatkan sumber mineral mempunyai kesan dalam merosakkan sumber semulajadi, seperti pemusnahan habitat semula jadi spesies haiwan yang berlainan. Pembuangan bahan kimia dalam perlombongan juga boleh mencemarkan kawasan yang berhampiran tapak perlombongan tersebut. Aktiviti perlombongan  juga member kesan kepada penduduk di Filipina yang akan kehilangan aktiviti pertanian dan sumber rezeki mereka akibat daripada.

4.2 Kerajaan
Kerajaan mengutip beberapa jenis cukai, antaranya, personal income taxes, value-added tax, estate and donor’s tax, other percentage taxes, excise taxes, and documentary stamp taxes. Pungutan ini dikutip ke atas semua jenis cukai pendapatan, kecuali apabila dikecualikan oleh BIR
Cukai termasuk semua perbelanjaan kerajaan, seperti menjalankan agensi-agensi yang membolehkan kita untuk mengunakan keperluan asas dan perkhidmatan awam. Apabila hasil cukai yang dipungut rendah dan kerajaan membataskan bajetnya untuk perkhidmatan yang disediakan.
Berdasarkan  rajah 10 , secara keseluruhannya duti eksais di Filipina member sumbangan sebanyak 5 peratus pada tahun 2015 daripada sumber hasil yang kerajaan pusat perolehi.


4.3 Ekonomi
Pertumbuhan ekonomi telah ditakrifkan sebagai peningkatan berterusan keupayaan produktif negara. Pertumbuhan ekonomi di Filipina mencatatkan pertumbuhan ekonomi terbaik di Asia. Cukai di anggap sebagai bocoran dari aliran pusingan pendapatan negara kerana keuntungan firma akan di kurangkan selepas dikenakan cukai keuntungan syarikat.
Sebagai contoh, kadar cukai tinggi yang dikenakan ke atas muniman keras misalnya akan menjejaskan rantaian syarikat kerana syarikat sekarang akan kurang memproseskan akohol, permintaan untuk minuman keras  rakan berkurang dan pekerjaan akhirnya akan kehilangan pekerjaan dan realiti yang paling menyedihkan ialah syarikat asing  yang mencari untuk melabur dalam industry akohol akan menjauhkan diri merekadari melabur di syarika tersebut.
Jika, kadar cukai eksais yang dikenakan terhadapsesuatu barangan adalah rendah, maka pelabur asing akan berminat untuk melabur di Negara tersebut dan pendapat negara tersebut juga akan meningkat.

5.0 KUTIPAN CUKAI BAGI PRODUK ALKOHOL, PETROLEUM, TEMBAKAU DAN LAIN-LAIN
Antara cukai eksais yang dikenakan ialah alkohol, tembakau, petroleum, alkohol. Berdasarkan rajah 11, kutipan ini menurun daripada 1.7 peratus daripada KDNK pada tahun 2001 kepada 0.9 peratus daripada KDNK pada tahun 2012. Keputusan ini adalah berdasarkan kekurangan indeks inflasi seperti alkahol dan tembakau semasa separuh pertama tahun 2000 dan untuk produk petroleum sejak tahun 1998. Selain itu, sebagai sebahagian daripada mitigasi, langkah-langkah untuk pakej penggerak pendapatan 2006 kadar cukai untuk produk petroleum telah dikurangkan (dengan kadar cukai untuk diesel dan minyak tanah dikurangkan kepada sifar). Akibatnya, kutipan cukai eksais untuk petroleum merosot daripada 0.6 peratus daripada KDNK  pada tahun  2001 kepada 0.1 peratus pada tahun 2012.
Pembaharuan cukai "dosa", iaitual kohol dan tembakau, telah diluluskan oleh kongres di Filipina akhir tahun 2012 dan berkuatkuasa pada tahun  2013. Pembaharuan menaikkan kadar cukai untuk produk dan kehendak ini menjana pendapatan baru sebanyak 0.3 peratusdaripada KDNK. Lebih-lebih lagi, ia memperkenalkan peningkatan tahunan automatif daripada 4 peratu suntuk kadar cukai tertentu untuk mengikuti inflasi, dan penyatuan secara beransur-ansurdalam produk pelbagai kategori hargauntuk bir, sulingan dan rokok, sejajar dengan cadangan bantuan teknikal IMF.
Rajah 11 : Hasil kutipan cukai eksais Filipina 2001-2012                                                       Sumber: diubahsuai daripada Bureau of Internal Revenue (2017)

6.0 PENCAPAIAN NEGARA FILIPINA
               Tiada produk tembakau  yang dihasilkan di Filipina dan yang dihasilkan untuk eksport hendaklah dikeluarkan dari tempat pembuatannya atau dieksport tanpa menghantar bon eksport bersamaan dengan jumlah cukai eksais yang perlu dibayar jika dijual dalam negara. Walau bagaimanapun, produk tembakau untuk dieksport boleh dipindahkan dari tempat pembuatan ke kemudahan terikat, apabila memunggah bon pemindahan, sebelum mengeksport. Produk tembakau  yang diimport ke Filipina dan negara asing tidak akan dibenarkan masuk tanpa melampirkan bon yang bersamaandengan jumlah cukai kastam, cukai eksais dan nilai tambah yang kena dibayar jika dijual di dalam negara. Pengilang dan pengimport produk tembakau hendaklah, dalam tempoh 30 hari dan dalam tempoh lima hari setiap bulan selepas itu, mengemukakan kepada Pesuruhjaya suatu pernyataan bersumpah mengenai jumlah jualan bagi setiap sesuatu jenama produk tembakau yang dijual untuk tempoh tigabulan sebelum ini.

7.0 KESIMPULAN
            Secara kesimpulanya, cukai eksais yang dikenakan oleh kerajaan Filipina berubah setiap tahun dan terdapat sesentengah barang tidak menunjukkan perubahan dari segi kadar cukai. Cukai eksais yang dikenakan adalah bertujuan untuk meningkatkan pendapatan negara dan mengubah gelagat pengguna misalnya untuk mengurangkan ketagih rokok dan arak di kalangan rakyat di negara tersebut. Sehubungan dengan itu, cukai eksais yang dikenakan akan meningkat saban tahun supaya barangan seperti arak dan rokok mengalami kenaikan harga sekaligus dapat mengurangkan kadar penghisap rokok dan peminum arak. Selain itu, hasil cukai eksais yang dikenakan cukai telah digunakan oleh pihak kerajaan untuk melakukan pembangunan sosioekonomi rakyat di negara tersebut.

                        

















No comments:

Post a Comment