Wednesday, 5 September 2018

Keadilan Asasi: Tumpuan dari Unsur Perbicaraan


1.0 PENGENALAN
Prinsip Keadilan Asasi ialah taraf minimum berkaitan pembuatan keputusan adil yang dikenakan ke atas mana-mana individu atau badan yang mempunyai tugas yang bertindak secara kehakiman. Kebanyakan negara-negara yang menggunakan dasar pentadbiran secara demokratik moden, termasuklah Malaysia yang telah banyak melibatkan fungsinya untuk meningkatkan ekonomi di kalangan rakyatnya. Peranan yang terlalu banyak sebagai penggerak kepada ekonomi negara dan kuasa dari masa ke masa telah menyebabkan berlakunya masalah seperti salah guna kuasa atau ultra virus kepada kuasa yang diberi. Oleh itu, sangat penting untuk sesebuah kerajaan tidak mengulangi kesilapan tersebut. Sehubungan dengan itu, Prinsip Keadilan Asasi perlu diperkenalkan bagi memastikan agar pihak pentadbiran bertindak dengan cara yang betul dan menjamin hak individu supaya tidak terjejas[1].

2.0 PRINSIP KEADILAN ASASI
Di dalam Undang-undang Pentadbiran, terdapat dua prinsip asas yang membawa kepada keadilan asasi iaitu peraturan pertama ialah Hak untuk di dengar (audialterempartem) dan prinsip kedua ialah Tidak pilih kasih (nemojudex in causa sua). Hak untuk didengar ialah prinsip yang memberi peluang kepada orang yang dituduh untuk membela diri. Peluang untuk membela diri ini perlu diberikan dengan sepenuhnya untuk memberi peluang kepada pihak yang didakwa supaya mereka betul-betul bersedia bagi membuat pembelaan terhadap tuduhan yang dikenakan[2]. Di bawah prinsip Hak untuk didengar terbahagi kepada dua unsur iaitu Notis dan Perbicaraan. Notis ialah pemberitahuan tentang kes yang dilakukan oleh tertuduh ia bertujuan untuk memastikan tertuduh tahu akan kesalahan yang dibuat dan dapat bersedia dengan pembelaan.Perbicaraan ialah Peluang untuk membela diri sama ada melalui lisan atau bertulis[3].
Seterusnya, prinsip keadilan asasi kedua  ialah prinsipTidak pilih kasih (nemojudex in causa sua). Prinsip ini bermaksud seseorang yang mempunyai kepentingan dalam sesuatu kes tidak boleh mengadili kes tersebut. Pihak yang mengadili kes seperti hakim dan penjawat awam yang mempunyai kuasa budi bicara untuk membuat sesuatu keputusan perlulah bebas daripada membuat keputusan yang berat sebelah dan wujud prasangka. Kepentingan dan pihak yang mengadili sesuatu kes mewakili institusi yang menginginkan objektif tertentu atau pertalian tertentu atau sebagainya[4]. Selain itu, Menurut M.P Jain[5] , Prinsip tidak berat sebelah ini lahir melalui dua maxim iaitu seseorang individu tidak boleh menjadi hakim dalam setiap tindakannya sendiri. Maxim pertama ini terpakai bukan hanya kepada hakim atau pengadil sendiri yang terlibat dalam kes-kes berkenaan, tetapi ianya cukup memadai sekiranya hakim atau pengadil tadi ada kepentingan di dalam sesuatu kes tersebut. Maxim kedua ialah keadilan bukan hanya perlu dilakukan, malah harus ditunjukkan bahawa ia telah berlaku. Di sini bermaksud, elemen berat sebelah (bias) yang wujud hanya memadai sekiranya ada syak wasangka yang dapat diterima ramai berkenaan kredibiliti pihak hakim atau pihak yang membuat keputusan untuk berlaku adil.
            Tugasan ini akan menumpukan kepada prinsip keadilan asasi iaitu Hak untuk didengar (audialterampartem). Di mana prinsip ini memberi peluang kepada orang yang dituduh untuk membela diri. Dengan memfokuskan kepada unsur perbicaraan yang dilakukansama ada secara lisan atau bertulis.

3.0 KES BERKAITAN UNSUR PERBICARAAN DI MALAYSIA
Antara penggunaan konsep Keadilan Asasi di Malaysia ialah kes Owi Cheng Ian lwn  Suruhanjaya Pasukan Polis Diraja Malaysia &Ors[6], perayu merupakan seorang yang berpangkat ketua inspektor, telah dibuang kerja daripada perkhidmatan pasukan polis. Perayu menegaskan bahawa pihak berkuasa tidak mematuhi kehendak prosedur dan pembuangan kerjanya sepatutnya tidak sah, perayu telah memfailkan satu permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi. Walau bagaimanapun, permohonannya ditolak.  Perayu telah mengemukakan hak keadilan beliaudi mana beliau tidak diberikan peluang untuk didengar penjelasan semasa pembelaannya.Berdasarkan isu tersebut perayu perlulah diberikan hak untuk membela diri beliau semasa pembelaan di buat bagi memenuhi prinsip (audialterempartem) di mana  peluang harus diberikan kepada orang yang dituduh untuk membela diri. Tindakan Mahkamah tidak memberi peluang kepada tertuduh untuk membela diri semasa pembelaannya dibuat adalah tidak sah di dalam prinsip Keadilan Asasi. Selain itu, menurut  perkara 135(2) Perlembagaan Persekutuan telah memperuntukkan bahawa peluang munasabah untuk didengar perlu diberikan kepada tertuduh. Hak untuk didengar adalah hak asasi kepada keadilan asasi. Ia memberi peluang kepada suatu pihak untuk memberi  penjelasan terhadap tuduhannya.
            Seterusnya, melibatkan kes Abdul Ghani Che Mat lwn Pengerusi Suruhanjaya Pasukan Polis &Ors[7].Perayu merupakan seorang Timbalan Penguasa Polis yang berkhidmat dengan Polis DiRaja Malaysia. Pada 13 September 2011, responden kedua, iaitu, pihakberkuasa tatatertib, telah mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada perayuuntuk dibuang kerja atau diturunkan pangkat di bawah perkara 37 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993. Perayu dituduh kerana  memberi akses satu thumb drive kepadateman wanitanya yang mengandungi maklumat sulit berkenaan pasukanpolis dan mengadakan hubungan intim dengan teman wanitanya diantara Februari 2008 dan Disember 2009. Pihak berkuasa tatatertibmendapati perayu bersalah terhadap kedua-dua pertuduhan dan dibuangkerja pada 26 Julai 2013. Melalui keputusan tersebut perayu telah memfailkanpermohonan untuk membuat semakan kehakiman bagi membatalkan keputusan pihakberkuasa tatatertib tetapi permohonan tersebut telah ditolak oleh Mahkamah Tinggi. Berdasarkan rayuanyang dibuat perayu menghujahkan bahawa pihak berkuasa tatatertib telah gagal membenarkan permohonan yang dibuat olehperayu untuk mengadakan satu pendengaran lisanatau siasatan lanjut dan menubuhkan satu jawatankuasa siasatan serta memeriksa saksi-saksinya yang terlibat. Mahkamah telah memutuskan bahawa pemecatan seseorang pegawai awam daripada tugasnya tidak boleh diambil dengan mudah. Pihak berkuasa tatatertib telah menafikan hakperayu untuk mencabar kes terhadapnya dengan membuat satu keputusan yang cepat untuk memecatnya beliau di bawah perkara 37(4) Peraturan-Peraturan tanpamengadakan pendengaran lisan dan menubuhkan jawatankuasa siasatan. Ini jelas merupakan satu pelanggaran di bawah perkara 135(2) Perlembagaan Persekutuan. Mahkamah memutuskankeputusan yang dibuat sangat rumit dan mengambil masa yang lama tetapi keadilan asasi tidak boleh dikorbankan atas alasan hendak bertindak cepat. Pihak berkuasa tatatertib di sini telah bertindak secara tidak munasabah apabila ia menolak permohonan perayu untuk pendengaran lisan dengan menubuhkan jawatankuasa siasatan. Maka, keputusan tersebut adalah ultra viresdi bawahperkara 135(2) Perlembagaan Persekutuan. Berdasarkan kepada kes tersebut perayu tidak diberikan hak untuk didengar melalui pendengaran secara lisan oleh pihak berkuasa tatatertib ini telah melanggar prinsip keadilan asasi.
Kesimpulannya, prinsip keadilan asasi adalah satu asas yang penting wujud di dalam sistem Undang-undang Pentadbiran di Malaysia. Oleh itu, pelaksanaannya tidak boleh diambil dengan mudah oleh badan-badan kehakiman atau separa kehakiman seperti tribunal, lembaga tatatertib dan sebagainya. Badan kehakiman perlu membuat keputusan dengan berhemah dengan mengambil kira segala aspek keadilan asasi supaya tertuduh boleh membuat pembelaan semasa perbicaraan. Notis juga perlu diberikan kepada tertuduh supaya tertuduh boleh menyediakan pembelaan terhadap dirinya. Unsur perbicaraan juga perlu diberikan perhatian oleh badan separa kehakiman supaya tertuduh dapat melakukan perbicaraan sama ada secara lisan atau bertulis. Di harap badan separa kehakiman bertindak dengan lebih cekap dan melihat segenap sudut supaya keputusan yang dibuat adil kepada tertuduh.













Rujukan
Azlin Ali, FarizaRomli&HaslindaAnuar, Undang-undang Pentadbiran, Sintok: Pusat        Pendidikan Profesional dan Lanjutan,2006.
FarizaRomli, NuarrualHilalMdDahlan&Rusniah Ahmad,  Prinsip Keadilan Asasi Dalam    Undang-Undang Berkaitan Prosedur Perbicaraan Tatatertib Di Jabatan Polis:Suatu    Analisa, Universiti Utara Malaysia  Journal of Legal Studies, UUMJLS 6 (2012):145.
M.P Jain, Administrative Law of Malaysia and Singapore, Edisi 4, Kuala Lumpur: Lexis                Nexis, 2011.





[1]Azlin Ali, FarizaRomli&HaslindaAnuar, Undang-undang Pentadbiran, (Pusat Pendidikan Profesional dan Lanjutan,2006), 73.
[2]FarizaRomli, NuarrualHilalMdDahlan&Rusniah Ahmad,  Prinsip Keadilan Asasi Dalam Undang-Undang Berkaitan Prosedur Perbicaraan Tatatertib Di Jabatan Polis:Suatu Analisa, Universiti Utara Malaysia  Journal of Legal Studies, UUMJLS 6 (2012):148.
[3]Azlin Ali, FarizaRomli&HaslindaAnuar, Undang-undang Pentadbiran, (Pusat Pendidikan Profesional dan Lanjutan,2006), 79.
[4]FarizaRomli, NuarrualHilalMdDahlan&Rusniah Ahmad,  Prinsip Keadilan Asasi Dalam Undang-Undang Berkaitan Prosedur Perbicaraan Tatatertib Di Jabatan Polis:Suatu Analisa,Universiti Utara Malaysia Journal of Legal Studies, UUMJLS 6(2012):149.
[5] Jain M.P., Administrative Law of Malaysia and Singapore, Edisi 4, (Lexis Nexis, 2011), 325.
[6] [2015] 1 CLJ 245.
[7][2017] 2 CLJ 209.

No comments:

Post a Comment